Вправа 1. Рівновага, симетрія та пропорції (2 бали)
Опис теми:
Засвоєння базових понять композиції: рівновага, симетрія, асиметрія, пропорції. Формування навичок зорового врівноваження елементів на площині та виявлення відмінностей між симетричними та асиметричними рішеннями.
Завдання:
• Створити симетричну композицію з 5–7 площинних елементів (прямокутники, квадрати).
• Створити асиметричний варіант із тих самих елементів.
• Порівняти емоційний та художній ефект обох варіантів.
• Використати різні пропорції прямокутників (від 1:1 до 1:4).
Вимоги:
Формат: аркуш А3, однотонний папір.
Техніка: аплікація.
Елементи розташовуються паралельно або перпендикулярно краям аркуша.
Вправа 2.1 Організація плоских елементів у єдину стійку систему за допомогою складного метричного ряду (3 бали)
Опис теми:
Вивчення закономірностей метричного порядку. Усвідомлення ролі повторюваності та сталих інтервалів у створенні впорядкованої композиційної системи.
Завдання:
• Побудувати метричний ряд кожний елемент якого складається з декількох плоских елементів
Вимоги:
Композиція розташовується на аркуші однотонного паперу формату А3, елементи — геометричні фігури прямокутної форми зі співвідношенням сторін від 1:1 до 1:10.
Кількість елементів необмежена. Техніка виконання – аплікація з елементів одного або кількох (2-3) кольорів
Вправа 2.2 Організація обʼємних елементів у єдину стійку систему за допомогою складного метричного ряду (6 балів)
Завдання:
• Побудова цілісного і виразного ряду на основі складного метричного порядку і співвідношень (нюансних і контрастних) інтервалів і форм
Вимоги:
Композиція розташовується на підмакетнику з цупкого картону формату А4, елементи — обʼємні елементи у формі паралелепіпедів зі співвідношенням сторін від 1:1 до 1:10.
Кількість елементів необмежена. Техніка виконання – макет з однотонного картону
Вправа 3.1 Організація плоских елементів у єдину стійку систему за допомогою складного ритмічного ряду (3 бали)
Опис теми:
Вивчення закономірностей ритмічної організації. Усвідомлення ролі варіацій інтервалів, форми та динаміки у створенні виразної композиції.
Завдання:
• Побудувати складний ритмічний ряд із використанням різних інтервалів та форм.
• Продемонструвати поступове наростання та спад у ритмі.
Вимоги:
Композиція розташовується на аркуші формату А3, елементи — геометричні фігури прямокутної форми зі співвідношенням сторін від 1:1 до 1:10.
Кількість елементів необмежена. Техніка виконання – аплікація з елементів одного або кількох (2-3) кольорів
Вправа 3.2 Організація обʼємних елементів у єдину стійку систему за допомогою складного ритмічного ряду (6 балів)
Завдання:
• Побудувати завершений складний ритмічний ряд, зорова гармонія якого досягається різкою зміною закономірностей розвитку або поєднанням двох чи більше зустрічних рядів
Вимоги:
У якості елементів ряду використовуються паралелепіпеди квадратного чи прямокутного січення або обʼєми довільної форми (окрім тіл обертання)
• Техніка виконання – макет з однотонного картону на підмакетнику формату А4
Вправа 5. Фронтальна композиція (7 балів)
Опис теми:
Вивчення особливостей фронтальної (площинної) композиції. Робота з площинами та виявлення статики або динаміки в композиції.
Завдання:
• Побудувати фронтальну композицію з площин прямокутних обрисів (не більше 10).
• Показати статику (стійка, врівноважена композиція) або динаміку (рух, напруга).
• Виконати макет і креслення (три ортогональні проєкції).
Вимоги:
Макет: підмакетник 20×20 см, висота до 15 см.
Площини можуть примикати, врізатися одна в одну чи розташовуватися на відстані.
Вправа 6. Об’ємна композиція (7 балів)
Опис теми:
Формування об’ємних архітектурних форм, виявлення їх статики чи динаміки, композиційного центру та взаємодії у просторі.
Завдання:
• Побудувати об’ємну композицію з паралелепіпедів, призм або пірамід.
• Визначити композиційний центр.
• Виявити статику (врівноваженість) або динаміку (рух, напруження).
Вимоги:
Макет: підмакетник 20×20 см, висота до 15 см.
Елементи: 5–7 об’ємів простих геометричних форм (без тіл обертання).
Орієнтація елементів — під прямим кутом один до одного та до площини основи.
Всього за практичні - 34 бали
Курсова робота (20 балів)
Тема: «Синтез композиційних засобів у формуванні фронтальної поверхні, об’єму та простору»
Мета:
Закріпити знання композиційних закономірностей і навчитися гармонійно поєднувати фронтальні поверхні, внутрішні простори та об’ємні форми з урахуванням їх зв’язку з навколишнім середовищем.
Завдання:
1. Розробити композицію з 3–5 взаємопов’язаних закритих просторів (інтер’єрного типу), об’єднаних в єдину систему.
2. Виявити, як внутрішня організація просторів відображається у зовнішній формі об’єму.
3. Створити взаємозв’язок між внутрішнім простором і відкритим середовищем (через перетікання, напівзакриті простори чи спільні площини).
Вимоги:
• Формат основи: підмакетник 30×30 см (розташування довільне).
• Техніка: макет із картону.
• Композиція має включати 3–5 закритих просторів, пов’язаних між собою.
• Поверхня може бути задана у вигляді прямокутника, трапеції або складнішого обрису
• Зовнішня форма може бути вирішена як фронтальна або об’ємна композиція, яка передає внутрішню організацію.
• Допускається: різні рівні основи, метричні й ритмічні членування, співвідношення контрасту та нюансу.
• Простори можуть взаємодіяти через:
• перетікання закритого й відкритого простору;
• проміжні (напівзакриті) простори;
• спільні площини між внутрішнім і зовнішнім середовищем.
Методичні вказівки:
• Простори можуть мати контрастні або нюансні співвідношення за розмірами.
• Поверхні можуть примикати, перетинатися чи залишатися на відстані.
• Важливо досягти гармонійних співвідношень висоти, ширини та глибини.
План виконання
1. Розробка клаузури (ескізної ідеї).
2. Виконання проекційних креслень у відповідному масштабі.
3. Оформлення креслень у вибраній графічній техніці (лінії, шрифти, підписи).
4. Підготовка основи для макета.
5. Виконання та склеювання макета з картону.
6. Оформлення і здача роботи.
Екзамен (підсумковий контроль)
Форма проведення: тестування.
Мета: перевірка засвоєння основних понять і термінів курсу, розуміння композиційних закономірностей, вміння застосовувати теоретичні знання до аналізу та вирішення композиційних завдань.
Формат: проводиться у комп’ютерному класі у форматі тестування на ПК
Модульний контроль №1 (20 балів)
Модульний контроль №1 (20 балів)
Відвідування лекційних занять - 6 балів
Всього - 100 балів
- Викладач: Байцар Тарас Володимирович
- Викладач: Бенедюк Павло Олександрович
- Викладач: Наумець Михайло Володимирович
- Викладач: Ягодка Юлія Петрівна
- Викладач: Бенедюк Павло Олександрович
- Викладач: Наумець Михайло Володимирович
- Менеджер: Потапчук Ірина Володимирівна
- Викладач: Байцар Тарас Володимирович
- Викладач: Бичковська Любов Степанівна
- Викладач: Шолудько Максим Миколайович

Вмкладачі: Смолінська О.Е., Бондарчук Л.Ю., Шолудько М.М.
Бакалавр, АМ-31
- Викладач: Матвіюк Олександр Валерійович
- Викладач: Наумук Юлія Сергіївна
- Викладач: Смолінська Ольга Едвардівна
БАКАЛАВР
191 "Архітектура та містобудування", ОПП 2021
3 рік, 2 семестр
Викладач: Луц Віктор Данилович
- Викладач: Луц Віктор Данилович
БАКАЛАВР
191 "Архітектура та містобудування", ОПП 2021р.
3 рік, 1 семестр
Викладач: Луц Віктор Данилович
- Викладач: Луц Віктор Данилович
- Викладач: Сергіюк Ірина Миколаївна
- Викладач: Шолудько Микола Володимирович
Викладач: Довжук О.М.
- Викладач: Довжук Олександр Михайлович
- Викладач: Ягодка Юлія Петрівна
АМ-51м
- Викладач: Довжук Олександр Михайлович
Викладачі: Байцар Т.В., Матвіюк О.В., Шолудько М.М.
група АМ-31
- Викладач: Байцар Тарас Володимирович
- Викладач: Матвіюк Олександр Валерійович
- Викладач: Михайлишин Ольга Леонідівна
- Викладач: Шолудько Максим Миколайович
- Викладач: Шолудько Микола Володимирович
Викладачі: Потапчук І. В., Байцар Т.В., Шолудько М.М., Бичковська Л.С.
Група: АМ-21, АМ-22
БАКАЛАВР
191 Архітектура та містобудування
Мета та цілі ОК: набуття професійних навиків і фахових компетенцій через творчий процес архітектурного проєктування, формування фахового світогляду.
- Менеджер: Потапчук Ірина Володимирівна
- Викладач: Байцар Тарас Володимирович
- Викладач: Бичковська Любов Степанівна
- Викладач: Сергіюк Ірина Миколаївна
- Викладач: Шолудько Максим Миколайович
Група: А-41
БАКАЛАВР
191 Архітектура та містобудування
Мета та цілі ОК: набуття професійних навиків і фахових компетенцій через творчий процес архітектурного проєктування, формування фахового світогляду.
- Викладач: Матвіюк Олександр Валерійович
- Викладач: Сергіюк Ірина Миколаївна
- Викладач: Шолудько Микола Володимирович
Викладачі: Шолудько М.В., Сергіюк І.М., Матвіюк О.В.
група: АМ-41
БАКАЛАВР
191 "Архітектура та містобудування"
- Викладач: Буланов Денис Валерійович
- Викладач: Матвіюк Олександр Валерійович
- Викладач: Сергіюк Ірина Миколаївна
- Викладач: Шолудько Микола Володимирович

Викладачі: Шолудько М.В., Сергіюк І.М., Матвіюк О.В.
Метою виконання курсового проєкту є ознайомлення студентів із засадами проектування містобудівної документації, з детальним припрацюванням території житлової групи, з усіма необхідними вимогами для неї.
Основними завданнями, які вирішуються при виконанні курсового проекту, є:
- організація зручного та функціонального внутрішньо-дворового простору житлової групи;
- уміле використання природного рельєфу території для розміщення будівель та споруд;
- побудова дорожньо-транспортного каркасу з умов найбільшої зручності;
- створення виразної архітектурно-просторової композиції житлової забудови;
- організація системи озеленення території житлової групи.
У процесі роботи над курсовим проєктом студенти повинні оволодіти навиками:
- формування багатоповерхових, багатосекційних житлових будинків та їх правильної орієнтації по сторонах світу;
- організації зручної у функціональному відношенні житлової групи з усіма необхідними елементами благоустрою;
- навиками побудови внутрішньо-дворової пішохідно-транспортної системи .
- Викладач: Буланов Денис Валерійович
- Викладач: Матвіюк Олександр Валерійович
- Викладач: Сергіюк Ірина Миколаївна
- Викладач: Шолудько Микола Володимирович
- Викладач: Матвіюк Олександр Валерійович
- Викладач: Сергіюк Ірина Миколаївна
- Викладач: Шолудько Микола Володимирович
Викладачі: Потапчук І.В., Бичковська Л.С.., Байцар Т.В., Шолудько М.М.
Група АМ-21
БАКАЛАВР
191 "Архітектура та містобудування"
- Менеджер: Потапчук Ірина Володимирівна
- Викладач: Байцар Тарас Володимирович
- Викладач: Бичковська Любов Степанівна
- Викладач: Шолудько Максим Миколайович
